Galerie

Bijna alle schilderijen die ik maak zijn portretten. Af en toe ziet er ook iets van een interieur bij, al of niet met een figuur erin.

uit 2010 tot 2019 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Overpeinzing

Overpeinzing

2019

Jetske in overpeinzing tussen haar lievelingskunstwerken.

Verbinding...

Verbinding...

2018

Verbinding met het internet of eenzaamheid?

Meppeler Mug I

Meppeler Mug I

2017

Meppeler Mug I was een onderdeel van de expositie Komaf waarin mensen uit  allerlei groepen van de Drentse samenleving  geportretteerd zijn. Hind, het geportretteerde meisje is derde generatie Nederlands-Marokkaans. Hind voelt zich boven alles Nederlands. Een enkele keer borrelt er iets Marokkaans op wanneer ze bijvoorbeeld op een bruiloft is. Nederlandse bruiloften vindt ze een beetje saai en ingetogen. Ook  ziet ze verschil als er gasten komen eten. Op zijn Marokkaans is dat feestelijker en uitgebreider. Toch is ze vooral Nederlands/Drents omdat ze hier geboren en getogen is. Zie ook het schilderij Meppeler Mug II

Meppeler Mug II

Meppeler Mug II

2017

Meppeler Mug II was een onderdeel van de expositie Komaf waarin mensen uit  allerlei groepen van de Drentse samenleving  geportretteerd zijn. Hind is derde generatie Nederlands-Marokkaans. Hind voelt zich boven alles Nederlands. Een enkele keer borrelt er iets Marokkaans op wanneer ze bijvoorbeeld op een bruiloft is. Nederlandse bruiloften vindt ze een beetje saai en ingetogen. Ook  ziet ze verschil als er gasten komen eten. Op zijn Marokkaans is dat feestelijker en uitgebreider. Toch is ze vooral Nederlands/Drents omdat ze hier geboren en getogen is. Zie ook het schilderij Meppeler Mug I

Bloom of youth

Bloom of youth

2017

Juryprijs 2018 Kunst in de Etalage Meppel Bloom of youth (ingelijst) In de tweede helft van de 19e eeuw was bij gegoede Amerikaanse vrouwen de crème Bloom of Youth erg populair. Ze verkregen hiermee de gewenste bleke huid om te laten zien dat ze geld genoeg hadden en niet op het land hoefden te werken.  Het was dus een teken van rijkdom. Door het gebruik van de crème kregen de vrouwen niet alleen een bleke huid maar ze gingen er ook nog eens uitzien als etherische wezens. Dit ‘vluchtige’ en kwetsbare  vond men in die tijd erg mooi. Wat men aanvankelijk niet wist was dat de crème het giftige pigment loodwit bevatte. De vrouwen werden ziek en moesten uiteindelijk hun schoonheid met de dood bekopen. Bron: ‘Kleur’, biografie van kleuren door Victoria Finlay

Transitie

Transitie

2017

Beweging van de ene fase naar de andere fase.

De Zeilster

De Zeilster

2017

Carine, (zee)zeiler. Weet wat ze wil en waait niet om.

15 jaar

15 jaar

2017

Michel, 15 jaar oud. 

Meisje chiaroscuro

Meisje chiaroscuro

2016

Meisje chiaroscuro. Mooie licht donker techniek.

Suze Sanders

Suze Sanders

2015

Het kunstcollectief 'Drents Portret' heeft een aantal Drentse dichters en schrijvers geportretteerd. Dit werk is er een onderdeel van.

Speedy portrait

Speedy portrait

2016

Altijd al willen zien hoe een portret geschilderd wordt?

Zoals je kunt zien zijn de eerste streken heel grof en je zou bijna zeggen dat er kop nog staart aan zit. Het gaat erom kleurvlakken neer te zetten, eerst grof met een grote kwast en dan steeds fijner. Vaak ga ik een aantal keren met meerdere kleuren over de vlakken heen zodat je een gelaagdheid in het werk krijgt. Daar wordt een portret levendiger van, er komt nl. bijna altijd wel iets van die onderliggende lagen doorheen.
Ergens in het filmpje zie je dat ik de achtergrond weer wegveeg en er met een andere kleur overheen ga. Soms doe ik dit ook wel eens met het portret zelf (ooit als tip gekregen van Hendrik Elings). Flink met een lap eroverheen, daarna kijken wat er nog staat en dan weer verdergaan. Best eng, maar het werkt goed. 
Dit drie minutenportret van 20x20 cm heb ik in werkelijkheid  in 3 á 4 sessies van zo'n 20 minuten gemaakt.

Omvlee

Omvlee

2015

Het kunstcollectief 'Drents Portret' heeft een aantal Drentse dichters en schrijvers geportretteerd. Dit werk is er een onderdeel van.  Het werk heeft een witte lijst.

November man

November man

2015

Het kunstcollectief 'Drents Portret' heeft een aantal Drentse dichters en schrijvers geportretteerd. Dit werk is er een onderdeel van. 

Raadselachtig

Raadselachtig

2015

Het kunstcollectief 'Drents Portret' heeft een aantal Drentse dichters en schrijvers geportretteerd. 

Marcelle

Marcelle

2016

Dit ben ik, in kleur.

Akkermanager

Akkermanager

2016

In dit werk tuurt de boer over de uitgestrekheid van zijn land en straalt overzicht, controle en trots uit.  Als je zo’n bedrijf wilt managen, dan moet je één zijn met het land. Dit komt tot uiting in de doorzichtige kleding. De pivot (voor beregening) en tekst geven weer met welke systemen deze ‘akkermanager’ o.a. te maken heeft.  Doordat de pivot reikt tot aan de horizon en het land min of meer perspectivisch is weergegeven, wordt de omvang van het bedrijf benadrukt. De kleurstellingen hebben te maken met  de frisheid en de energie waarmee deze jonge boer zijn bedrijf runt.

Rik

Rik

2016

Portret van Rik. Een jonge boer die met passie zijn akkerbouwbedrijf runt. 

De denker

De denker

2015

Het kunstcollectief 'Drents Portret' heeft een aantal Drentse dichters en schrijvers geportretteerd. Dit werk is er een onderdeel van. 

De dichter

De dichter

2015

Het kunstcollectief 'Drents Portret' heeft een aantal Drentse dichters en schrijvers geportretteerd. Dit werk is er een onderdeel van. 

Woest

Woest

2015

Naar model geschilderd.  Woest

Bankwezen: C. Lagarde

Bankwezen: C. Lagarde

2017

Christine Lagarde is CEO van het IMF, Intermonetair Fonds. Dit is een VN-organisatie voor internationale samenwerking op monetair gebied, bestrijding van financiële crises en kredietverlening voor staten met betalingsproblemen.

Bankwezen: N. Wellink

Bankwezen: N. Wellink

2014

Grenzen van ethiek worden bepaald door persoonlijke normen en waarden en niet door de kennis van toen of nu

Bankwezen: G. Zalm

Bankwezen: G. Zalm

2014

Grenzen van ethiek worden bepaald door persoonlijke normen en waarden en niet door de kennis van toen of nu.

Bankwezen: G. van Olphen

Bankwezen: G. van Olphen

2014

Grenzen van ethiek worden bepaald door persoonlijke normen en waarden en niet door de kennis van toen of nu.

Bankwezen: P. Moerland

Bankwezen: P. Moerland

2014

Grenzen van ethiek worden bepaald door persoonlijke normen en waarden en niet door de kennis van toen of nu.

Bankwezen: R. Groenink

Bankwezen: R. Groenink

2014

Grenzen van ethiek worden bepaald door persoonlijke normen en waarden en niet door de kennis van toen of nu.

Bankwezen: S. van Keulen

Bankwezen: S. van Keulen

2014

Grenzen van ethiek worden bepaald door persoonlijke normen en waarden en niet door de kennis van toen of nu.

In de verte

In de verte

2013

Portret van de kunstschilder Alfred Hafkenscheid, de verte overpeinzend, is gemaakt tijdens een van de masterclasses van 'Het Portret van Drenthe' 

Kijk II

Kijk II

2013

Altijd vrolijk!

Grandmère

Grandmère

2012

Mijn grootmoeder zoals ze naar haar kleinkinderen keek.

L'amour bon gré, mal gré

L'amour bon gré, mal gré

2012

Dit is een portret van mijn grootmoeder die tegen wil en dank 13 kinderen kreeg. Hiermee heb ik in 2014 een prijs gewonnen bij 'Het Portret van Drenthe'. De prijs bestond uit 10 masterclasses portretschilderen van o.a. als docent Hendrik Elings, Sam Drukker en Gerard van de Weerd

Meine Lisa

Meine Lisa

2011

Lisa voor een Nieuw Zeelands landschap

Geestig

Geestig

2010

Het lijkt alsof de geest van de lezer of de inhoud van wat hij aan het lezen is boven de figuur zweeft. Ook de kommetjes lijken niet op hun plaats blijven. Het werk is ingelijst.